Johannes Kastaja

Johannes kastaja Jeesuksen edellä kulkija

Evankeliumi Markuksen mukaan

 

Luku 1, jakeet 1-15 (Rinnakkaispaikat: Matt. 3:1-12; Luuk. 3:1-9,15-17; Joh. 1:19-28) 

Jeesuksen toiminnan alku 

Johannes Kastaja 

Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku. 

2. Profeetta Jesajan kirjassa on kirjoitettu: 

        "Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi; hän valmistaa sinulle tien. 

3.      Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi!'" 

4. Niin Johannes Kastaja tuli ja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksi saamiseksi. 

5. Koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset tulivat hänen luokseen, ja hän kastoi heidät Jordan-virrassa, kun he tunnustivat syntinsä. 

6. Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hän söi heinäsirkkoja ja luonnonhunajaa. 

7. Hän julisti: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengännauhaakaan minä en kelpaa maahan kumartuneena avaamaan. 

8. Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä." 

 
 

 Selityksiä:

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 1:3-6)

 

3."Huutava" tarkoittaa kovalla äänellä huutamista, kuuluvasti ja eläytyvästi puhumista sekä myös lukemista. Jumalan oma sydän oli mukana tässä sanomassa.

4.Jordanin laakson alaosa kuuluu autiomaa-alueeseen. Sekä Vt:ssa että Ut:ssa sitä kutsutaan autiomaaksi. Johannes, joka oli sukua Jeesukselle ja kuusi kuukautta häntä vanhempi, ei pysytellyt koko aikaa samalla paikalla, vaan oli enimmäkseen Jordanin läheisyydessä Jerikon tienoilla. Hän kehotti parannukseen synnistä ja uskomaan häneen, joka oli tuleva, Jeesukseen. Se, että hän kastoi, ei ollut uutta juutalaisille. Oli tavallista, että juutalaiseen uskoon kääntyvät pakanat kastettiin proselyyttikasteella. Uutta Johanneksen kasteessa oli se, että juutalaisetkin piti kastaa. Kaste oli merkki ja vertauskuva sanomasta, jota hän julisti ja jonka kastettavat ottivat vastaan.

5.Ellei sanoja "koko" ja "kaikki" voida ymmärtää aivan kirjaimellisesti, ne joka tapauksessa merkitsevät enemmän kuin paljon - suurinta osaa asukkaista. Verbi "ekporeuomai" »vaelsivat» imperfektimuodossa kertoo liikkumisesta, joka jatkui lakkaamatta. Ne, jotka tunnustivat "(homologeè)" syntinsä, kastettiin. Tunnustaminen on oikeastaan asian myöntämistä ulkopuolisen kannalta, henkilö ei siis vain myönnä tehneensä syntiä, vaan hän on samaa mieltä Jumalan kanssa. Se tarkoittaa suhtautumista syntiin Jumalan tavalla ja sen mukaisesti toimimista.

6.Sekä vaatteet että ravinto olivat autiomaaelämään soveltuvia. Johannes eli autiomaassa ja järjesti olonsa sen mukaan. Hänen yllään ei ollut kamelinnahka, vaan kamelinkarvoista kudottu vaate. 3 Moos 11:22-23:n nojalla oli luvallista syödä heinäsirkkoja, mutta vain kaikkein köyhimmät söivät niitä. Samassa autiomaassa Eliakin oli vaeltanut, ja Johannes muistutti tätä profeettaa. Vrt. 2 Kun 1:8 ja Sak 13:4.

 
 
 

Myös Jeesus tuli kasteelle.

 
Kun Jeesus nousi vedestä, Jumala ilmaisi itsensä:
 
 Evankeliumi jatkuu..
 
9. Jeesuksen kaste ja kiusaus 
 
(Matt. 3:13-17, 4:1-11; Luuk. 3:21,22, 4:1-13) 
 
Niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa. 
 
10. Heti vedestä noustessaan Jeesus näki taivasten aukeavan ja Hengen laskeutuvan hänen päälleen kuin kyyhkynen. 
 
11. Ja taivaista kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt."
 
 
 
Vesikasteen ja Henkikasteen jälkeen Henki ajoi Jeesuksen erämaahan.
 
 
 
12. Heti sen jälkeen Henki ajoi Jeesuksen autiomaahan. 
 
13. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän oli villieläinten parissa, ja enkelit palvelivat häntä.  
 
 
 
14. Jeesus aloittaa toimintansa 
 
(Matt. 4:12-17; Luuk. 4:14,15) 
 
Sen jälkeen kun Johannes oli vangittu, Jeesus tuli Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. 
 
15. Hän sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa evankeliumi." 

 

sivun alkuun

 

siirry Opetuslapset -sivulle