46 Tuleminen

Markuksen evankeliumin luku 13. päättyy tärkeisiin asioihin. Jokaisella sanalla on painoarvoa.

 

24. Ihmisen Pojan tuleminen 

 

(Rinnakkaispaikat: Matt. 24:29-35; Luuk. 21:25-33) 

"Mutta niinä päivinä, tuon ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan, 

25. tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. 

26. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella, 

27. ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmansuunnalta maan äärestä taivaan ääreen. 

28. Oppikaa viikunapuusta tämä vertaus: kun sen oksa virkoaa ja lehdet puhkeavat, te tiedätte, että kesä on lähellä. 

29. Samoin nähdessänne tämän tapahtuvan tietäkää, että se aika on lähellä, oven edessä. 

30. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin tämä kaikki tapahtuu. 

31. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa. 

32. Mutta sitä päivää tai hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä Poika vaan Isä yksin."  

 

33. Valvokaa! 

 

(Rinnakkaispaikka: Matt. 24:36-44) 

"Olkaa varuillanne ja valvokaa (20), sillä te ette tiedä, milloin se aika tulee. 

34. Kun vieraille maille matkustava mies jättää talonsa ja antaa palvelijoilleen hallintavallan, kullekin oman tehtävänsä, hän käskee myös ovenvartijan valvoa. 

35. Samoin valvokaa tekin, sillä te ette tiedä, milloin talon herra tulee: illalla vai keskiyöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun sarastaessa, 

36. ettei hän yhtäkkiä tullessaan tapaisi teitä nukkumasta. 

37. Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!" 

 

Selitykset on syytä lukea rukoillen ja johdatusta Herraltamme pyytäen, ettemme eksy ennustelemaan omassa päässämme asioita.

 

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 13:24-34)

24.Ahdistus ei jätä syviä jälkiään vain maan päälle. Tämän kauhistuttavan ajan jälkeen sekä aurinko että kuu pimenevät. 'Tähdet putoavat, ja koko maailmankaikkeus näyttää joutuneen pois radaltaan. 

26.Ihmisen Poika, joka oli heidän kanssaan tätä puhuessaan, ilmestyisi toisella tavalla. Hän on sama, mutta hänen toista tulemustaan ei kuitenkaan voida verrata hänen ensimmäiseen tulemukseensa. Toisessa tulemuksessaan hän ilmestyy voimassa ja kirkkaudessa, ensimmäisellä kerralla hän tuli palvelijaksi. Se, että hän tulee "»suurella voimalla ja kirkkaudella»" ei tarkoita vain sitä, että se on sisällisesti hänessä, vaan että hän tulee suuren kirkkauden ja voiman näkyvien todisteiden saattamana. Sana "silloin" viittaa ajankohtaan, jolloin nämä tapahtumat on säädetty toteutuviksi taivaallisessa maailmassa. Tässä sanonta Ihmisen Poika, jota Jeesus jatkuvasti toisti julkisen toimintansa aikana, muistuttaa Dan 7:13:ssa käytettyä ilmaisua. 

27.Enkelit kokoavat heidät maan kaikista ääristä. Valitut mainitaan jo kolmannen kerran tässä luvussa (jj. 20,22). "Eklegè", joka on käännetty Ut:ssa sanalla "valita", ei tarkoita vain jonkin talteen ottamista, vaan valikoimista suuresta määrästä ja useista mahdollisuuksista. On sanottu, että Vt:ssa valinta tapahtuu monista yhteen ainoaan, kun taas Ut:ssa suunta on yhdestä moniin. Jeesusta itseään kutsuttiin »siksi valituksi» (Luuk 9:35; 1 Piet 2:4), ja ne, jotka uskovat häneen, on valittu hänessä. Valitut kuuluvat Kristukselle, he ovat hänen omaisuuttaan, ja heidät kootaan hänen luokseen. 

28.Erotukseksi muista Pyhän maan puista viikunapuu menettää lehtensä talveksi. Mantelipuu kukkii hyvin aikaisin keväällä, viikunapuu vasta vähän myöhemmin. Viikunapuu on yleisesti tunnettu Israelin vertauskuva, mutta tässä vertauksessa ei nimenomaan sanota, että se tulisi ymmärtää kuvaannollisesti. Jeesus esitti tunnetun vertauksen luonnosta. Kaikki tietävät kesän olevan lähellä, kun viikunapuun oksa alkaa viheriöidä. Puu on sinänsä kuva tulevasta ajasta. Luukas lisää (21:29) kaikki puut. 

30.Sanoille "»tämä sukupolvi» (genea)" on erilaisia tulkintoja. Sanaa käytetään Ut:ssa kuvaamaan sekä yhtä että useita sukupolvia. Se voi tarkoittaa myös samanaikaisesti eläviä ihmisiä. Näin ollen sana viittaa useissa kohdissa Jeesuksen aikalaisiin. 

31.Kaiken tapahtuvan keskellä Jumalan sana on turvallinen perusta. Se ei milloinkaan häviä eikä ole koskaan väärässä. "»Minun sanani»" viittaa ennen kaikkea siihen, mitä Jeesus on juuri sanonut Jerusalemin hävityksestä ja omasta tulemuksestaan, mutta myös siihen, mitä hän yleensä on opettanut. 

32.Jeesus puhuu tässä Ihmisen Poikana. Hän oli täydellinen sekä Jumalana että ihmisenä. Ihmisenä hän tiesi vain sen, minkä hän sai tietää, ja koska on hyödyksi, että emme tiedä päivää emmekä hetkeä, hänkin halusi olla siitä tietämätön. Eivät edes enkelit, jotka mitä suurimmassa määrin osallistuvat näihin tapahtumiin (j. 27) tienneet sitä. Muistakin Raamatun kohdista käy ilmi, että myös enkeleiden tiedolla on rajansa, vrt. Ef 3:10; 1 Piet 1:12. Jakeen 32 sanoihin sisältyy selvä varoitus Herran tulemuksen ajankohdan ennustamisesta. "»Olkaa varuillanne»" esiintyy asiallisesti jo neljännen kerran tässä luvussa (5,9,23). Se on puheen johtoajatus, varoitus, joka mitä suurimmassa määrin on aiheellinen. 

34.Opetuslasten tulisi valvoa joka aika, niin että he olisivat valmiit, milloin tahansa heidän Herransa palaisi. Yön jakaminen neljään yövartioon vastaa roomalaista käytäntöä. Sana "äkkiarvaamatta" jakeessa 36 ilmaisee tapahtumien yllätyksellisyyttä. On olemassa selviä Jeesuksen tulemusta enteileviä merkkejä, mutta samalla on varottava tämän tapahtuman tarkan ajankohdan määrittely-yrityksiä. Vaikka opetuslapset tietäisivät jossakin määrin, mitä hänen tulemuksensa edellä tapahtuu, paluun määrähetki on kuitenkin arvaamaton. 

 

Seuraavaksi aletaan käsitellä Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta.

 

sivun alkuun

 

siirry Kuolema -sivulle