13 Apostolit

Jeesus lähettää opetuslapsiaan, apostoleita työkomennukselle. Ohjeet ovat selkeät.

 

Markuksen evankeliumin luku 6:

7. Apostolien lähettäminen 

 

(Rinnakaispaikat: Matt. 10:1,5-15; Luuk. 9:1-6) 

Jeesus kutsui luokseen ne kaksitoista. Hän alkoi lähettää heitä kaksittain ja antoi heille vallan saastaisia henkiä vastaan. 

8. Hän kielsi heitä ottamasta matkalle mitään muuta kuin sauvan: ei leipää, ei laukkua eikä rahaa vyöhön. 

9. Sandaalit he saivat ottaa jalkaansa mutta eivät pukea ylleen kahta paitaa. 

10. Vielä hän sanoi heille: "Mihin taloon tulettekin, siihen jääkää, kunnes lähdette siltä seudulta. 

11. Missä teitä ei oteta vastaan eikä teitä kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa tomu jaloistanne todistukseksi heille."  

12. Niin he lähtivät ja saarnasivat, että ihmisten oli käännyttävä. 

13. He ajoivat ulos monta riivaajaa, voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät. 

 

Novum selittää edellä olevan tapahtuman:

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 6:7-13)

Jeesus lähettää 12 opetuslastaan 

 

7.Tämä oli alustava lähetyskäsky. 

Vasta helluntaipäivän jälkeen apostolit ryhtyivät varsinaiseen lähetystehtäväänsä (Luuk 24:49; Apt 1:4). 

8.Rabbiinilain mukaan temppelin pihaan tulevan miehen oli jätettävä sauvansa, kenkänsä ja rahavyönsä. Jeesuksen lähettäessä opetuslapsensa heidän tuli mennä koteihin, jotka heidän läsnäolonsa pyhitti. He saivat odottaa kohtaavansa vieraanvaraisuutta, minne tahansa he tulivatkin. Siksi heidän ei pitänyt ottaa mukaansa evästä. Vyöt saattoivat olla eri aineista tehtyjä. Muutamissa oli taskuja rahojen säilyttämistä varten, toiset olivat monin kerroin taitettuja samasta syystä. Vain Jeesuksen käskyä noudattamalla, luopumalla varoista ja kaikista aineellisista eduista kaikkein välttämättömintä lukuun ottamatta opetuslapset voivat osoittaa olevansa riippuvaisia vain hänestä. 

9.Matt 10:10 kieltää opetuslapsia ottamasta kenkiä mukaansa. Tässä Markus puhuu paula-anturoista, sandaaleista. Kengät peittivät koko jalkaterän ja ne olivat kalliita. Sandaalit, jotka käsittivät vain jalkapohjan alla olevat anturat, olivat välttämättömät. Yhden ihokkaan he saivat ottaa ylleen, ja se riitti. Jeesuksen tässä antamien ohjeiden tarkoitus ei ollut tehdä opetuslasten oloa hankalaksi, vaan helpottaa sitä. Heidän ei tarvinnut kantaa huolia, sillä hän, joka heidät lähetti, pitäisi heistä huolen. 

10.Heidän piti tyytyä siihen vieraanvaraisuuteen, jota heille osoitettiin. Muuten olisi häpeäksi talolle, johon he olivat tulleet, jos he lähtisivät toiseen. Jeesuksen lähettiläät eivät saaneet joutua epäillyiksi siitä, että he etsivät omaansa. 

11.Aikaisemmat käskyt edellyttävät hyvää vastaanottoa. Nyt heitä valmistettiin poikkeustapaukseen. Saattoi käydä niin, että heiltä ei suljettaisi ainoastaan koteja, vaan kokonaisia kaupunkeja. Muutoin vieraanvaraisuus oli pyhä velvollisuus. Jos maaseutukaupunkiin tuli muukalainen, hänen asiansa ei ollut etsiä asuinpaikkaa. Kaupungin oli tarjottava sellainen hänelle. Esimerkkejä siitä, että Jeesuksen lähettiläitä ei otettu vastaan, vaan he joutuivat karistamaan tomun jaloistaan, on Apostolien teoissa: 13:51; 18:6. Pääasiassa bysanttilaisissa käsikirjoituksissa on tässä jakeessa lisäksi sanat: »Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran on oleva tuomiopäivänä parempi kuin sen kaupungin.» 

12.Apostolit eivät laatineet itse sanomaa, he olivat vain sen julistajia. He eivät puhuneet kansalle, mitä he itse uskoivat ja mitä mieltä he olivat, vaan he toistivat Jumalan heille antamaa sanomaa. He eivät saarnanneet omia mielipiteitään, vaan Jumalan totuutta. 

13.Juutalaisten keskuudessa oli tavallista voidella sairaat öljyllä, mutta Uuden testamentin julistustehtävässä se esiintyy vain tässä ja Jaak 5:14:ssa. 

 

Johannes Kastajan kuolema -sivu on seuraavana

 

sivun alkuun

 

siirry Johannes -sivulle