19 Saasta

Jeesus tekee selväksi sen, mikä ihmisen saastuttaa. 

 

Markuksen evankeliumin luku 7: 

 

14. Mikä saastuttaa ihmisen? 

 

(Rinnakkaispaikka: Matt. 15:10-20) 

Jeesus kutsui taas kansan luokseen ja sanoi: "Kuulkaa minua kaikki ja ymmärtäkää. 

15. Ei ihmistä voi saastuttaa mikään, mikä tulee häneen ulkoapäin. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee hänen sisältään ulos. 

16. [Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon.]" (6)

17. Kun Jeesus tuli kansan luota kotiin, hänen opetuslapsensa alkoivat kysellä häneltä tuosta vertauksesta. 

18. Hän sanoi heille: "Näinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä tulee ihmiseen ulkoapäin, voi häntä saastuttaa? 

19. Eihän se mene hänen sydämeensä vaan vatsaan, ja se ulostetaan."  Näin hän julisti kaikki ruoat puhtaiksi. 

20. Ja hän jatkoi: "Ihmisen saastuttaa se, mikä tulee hänestä ulos. 

21. Sisältä, ihmisen sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, 

22. aviorikokset, ahnehtimiset, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuopuus, jumalanpilkka, ylpeys ja mielettömyys. 

23. Kaikki tämä paha lähtee sisältä ja saastuttaa ihmisen."

 

(6) ks. Novumin selitys alla.

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 7:14-21)

 

14.Ihmiset nähtävästi pysyttelivät kauempana, sillä he kunnioittivat Jerusalemista tulleita korkea-arvoisia uskonnollisia johtajia. Jeesus kutsui heidät »taas» luokseen. Siitä näkyy, että nämä ihmiset olivat olleet aikaisemmin hänen luonaan. Nyt oli tullut aika opettaa heitä jälleen. Jeesus korosti nyt, miten vähän fariseusten säännöt ja säädökset oikeastaan vastasivat todellisuutta. Hän osoitti kansalle fariseusten luonteen. 

15.Jeesus esittää tässä hyvin mullistavan ajatuksen. Se oli täysin ristiriitainen fariseusten ajattelutavalle. Tässä, kuten jakeessa 2, käytetään 'saastaiseksi tekemistä' tarkoittavaa sanaa (koinoè), joka ensin tarkoitti yleistä, tavallista. Myöhemmässä kreikan kielessä se sai merkityksen 'epäpyhä', 'maallinen', vastakohtana pyhälle. Oli kyseessä esine, joka oli viety pois pyhäköstä ja otettu yleiseen käyttöön. Se, mikä menee ihmisen sisälle, tarkoittaa tässä ruokaa ja juomaa. 

 

(6) =

16.Tämä jae puuttuu joistakin vanhoista käsikirjoituksista, vrt. Matt 15:11 s. 

17.Tässä opetuslasten puolesta puhui Pietari (Matt 15:15). Kaikesta, mitä sanottiin tai tehtiin julkisesti, keskusteltiin tavallisesti jälkeenpäin Jeesuksen ja opetuslasten kesken. On selvää, että opetuslapset ihmettelivät tässä tilanteessa suuresti Jeesuksen sanoja. Opetuslapset, etenkään Pietari, eivät viivytelleet odottaakseen tilaisuutta kysyä häneltä asiasta, vaan tekivät sen heti. Vertaus oli heidän mielestään liian vallankumouksellinen, ja heidän oli saatava selvä opetus sen tarkoituksesta. 

18.Jeesus ei vastannut retorisella kysymyksellä, vaan ilmaisi yllättyneisyytensä. Kaikkihan oli niin yksinkertaista. Kuitenkaan he eivät olleet ymmärtäneet sitä. Sana niinkö korostaa hänen kysyneen, eivätkö he todellakaan olleet sen ymmärtäväisempiä ja käsittäneet, mitä hän sanoi kansalle. Opetuslapset olivat myös saaneet paljon vaikutteita fariseusten ja kirjanoppineiden teologiasta ja näkemyksistä - tekin, aivan kuten kansakin. Jeesuksen opetuksen sisältö tässä on se, että vain sillä, mikä vaikutti ihmisen suhteeseen sekä Jumalaan että toisiin ihmisiin, on merkitystä. Kaikki muu on vähempiarvoista. Kun opetuslapset kysyivät näin, Jeesus varmasti tunsi itsensä hyvin yksinäiseksi. Ks. Matt 15:16. 

19.Vatsa (koilia), tarkoittaa oikeastaan sisälmyksiä. Sanoi puhtaaksi on toisten käsikirjoitusten pohjalta käännettävissä siten, että ruoka ulostuessaan puhdistuu, vrt. Vanha Kirkkoraamattu. 

20.Vaarat eivät ole vatsassa, vaan sydämessä. 

21.Sydän on vapautettava saastaisesta. Jakeet 21 ja 22 sisältävät sekä tekoja että ajatuksia. Seitsemän niistä on monikossa, mikä viittaa synnin toistumiseen. Tässä tarkoitetaan erillisiä tekoja. Kuusi on yksikkömuodossa ja ne ilmaisevat synnillistä mielenlaatua. "Pahat ajatukset", joilla koko luettelo alkaa, tarkoittaa sekä ihmisen ajatuksia että hänen suunnitelmiaan. "Haureudet (porneia)" on laajempi käsite ja sisältää kaikenlaiset seksuaalisynnit, kun taas "huoruus" sisältää avioliiton rikkomisen, "(moikheia). Ahneus", omistamisen halu, kuvaa sisäistä vaatimusta saada lisää kaikkea sitä, mihin ei itse asiassa ole oikeutta. Luettelo alkaa pahoilla ajatuksilla ja päättyy mielettömyyteen, joka johtuu siitä, että ei lainkaan harkitse; kyseessä on täydellinen järjettömyys. 

 

Foinikialaisen naisen usko -sivu on seuraavana

 

sivun alkuun

 

siirry Usko -sivulle