31 Mammona

Rikkaus ja mammona eivät ratkaise elämämme perusasiaa, iankaikkisuutta.

 

Markuksen evankeliumin luku 10:

 

17. Rikas nuorukainen 

 

(Rinnakkaispaikat: Matt. 19:16-30; Luuk. 18:18-30) 

Jeesuksen lähtiessä jatkamaan matkaa muuan mies juoksi hänen luokseen, polvistui hänen eteensä ja kysyi: "Hyvä opettaja, mitä minun on tehtävä, että perisin iankaikkisen elämän?" 

18. Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin. 

19. Käskyt sinä tiedät: älä tapa(12) , älä tee huorin, älä varasta, älä anna väärää todistusta, älä riistä, kunnioita isääsi ja äitiäsi."  

20. Mies sanoi hänelle: "Opettaja, kaikkea tätä olen noudattanut nuoruudestani asti." 

21. Niin Jeesus katsoi häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." (13)

22. Mutta mies synkistyi siitä puheesta ja lähti pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. 

23. Silloin Jeesus katsahti ympärilleen ja sanoi opetuslapsilleen: "Kuinka vaikeaa onkaan niiden, joilla on paljon omaisuutta, päästä Jumalan valtakuntaan!"  

24. Opetuslapset hämmästelivät hänen sanojaan, mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikeaa onkaan päästä Jumalan valtakuntaan!(14)

25. Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."  

26. He hämmästyivät vielä enemmän ja sanoivat toisilleen: "Kuka sitten voi pelastua?" 

27. Jeesus katsahti heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle, sillä Jumalalle on kaikki mahdollista."

 

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 10:17-25)

 

Jeesus neuvoo rikasta miestä 

 

17.Tämä oli kelpo mies, mutta hän ei ollut tarpeeksi hyvä, ja sen hän tiesi. Hän tunnusti, että Jeesus voisi näyttää hänelle tien, mutta kun Jeesus sen sitten näytti, mies ei tahtonut sitä kulkea. Hän ei kysynyt, missä oli tie pelastukseen, vaan mitä hän voisi tehdä saavuttaakseen ja ansaitakseen osan taivaassa. Hän oli nöyrä, sillä ei ollut tavallista, että hänen kaltaisensa hallitusmies polvistui, Luuk 18:18. Matteus sanoo hänen olleen nuori "(neaniskos)", 24-40-vuotias mies, Matt 19:20. 

18.Kukaan muu ei ole itsessään hyvä kuin Jumala. Hän on ehdoton hyvyys. Ihmisten hyvyys on suhteellista. Kun Jeesus vastaa miehelle näin, hän ikään kuin tahtoo sanoa: »Jos tietäisit, kuka minä olen, olisit hämmästynyt sitä, että käytit minusta juuri oikeata nimitystä. Minä olen Jumala, ja on oikein sanoa minusta, että olen hyvä.» Jeesus ei kieltänyt sitä, että hän oli hyvä tai jumalallinen. Hän koetteli nuorukaista ja osoitti tälle myös tämän ajattelun epäjohdonmukaisuuden. Jos hän arveli Jeesuksen olevan inhimillinen opettaja, miten hän silloin voi kutsua häntä hyväksi? 

19.Myöhemmin rabbiinit väittivät, että kaikki tooran 613 käskyä olivat yhtä velvoittavia. 

20.Lain noudattaminen ei tuottanut miehelle vaikeuksia. Hänen saamansa farisealainen kasvatus oli poistanut hänestä sen, minkä Jumala oli tarkoittanut lain saavan aikaan, nimittäin synnintunnon. "Minä olen noudattanut (fylassè)", klassisessa kreikan kielessä sotilaallinen sanonta, joka tarkoittaa vartiointia. 

21.Tämän yhden puuttuminen merkitsee kaiken puuttumista. Vaikka Jeesus sanoi sen tällä tavalla, se ei merkitse sitä, että hän olisi hyväksynyt hänen vastauksensa. Mieheltä puuttui halu uhrata kaikkensa Kristukselle. Hän vaikutti täydelliseltä, mutta itse elämän perusperiaate oli väärä. 

22.Mies tuli pahalle päälle, synkistyi, oikeastaan samoin kuin ilma Matt 16:3:ssa. Murhe ja suru kuvastuivat selvästi hänen kasvoiltaan. Hän omisti paljon, ja hän oli haluton luopumaan omaisuudestaan. Hän lähti murheellisena pois, ja se osoittaa hänen rakastaneen enemmän omaisuuttaan kuin itse elämää. Miehestä tuli elävä esimerkki Jeesuksen vertauksen orjantappuroihin pudonneesta siemenestä, 4:19. 

23.Markus kuvaa tätä hyvin vaikuttavalla tavalla. »Jeesus katsoi ympärilleen»". Hän tarkasteli opetuslapsia tutkivasti, ennen kuin sanoi tämän, sillä hän tiesi, että heidän olisi sitä vaikea ymmärtää. Pelastuminen ei ole vaikeata siksi, että Jumalalta puuttuisi armoa, vaan siksi, että ihminen ei halua luopua rikkaudestaan, käyttää sitä Jumalan kunniaksi ja tehdä hyvää muille ihmisille. Ihminen käyttää aikansa ja voimansa itsekkäästi omaisuutensa vuoksi. On vaikeata luopua jostakin arvokkaasta saadakseen toisen. Varallisuus on näkyvä - pelastus näkymätön. Näkyvällä arvolla saattaa olla etunsa hetken aikaa, kun taas näkymätön arvo voi merkitä itsensäkieltämistä ja uhria. On aina helppoa valita mukavin tie. Siksi rikkaiden on vaikea päästä Jumalan valtakuntaan. 

24.Ne kaksitoista olivat hänelle hyvin rakkaita. Hän kutsui heitä lapsiksi. He olivat heikkoja ja tarvitsivat jatkuvasti hänen opetustaan. Heidän hämmästyksensä johtui oletettavasti siitä juutalaisten keskuudessa yleisestä käsityksestä, että rikkaus oli merkki Jumalan siunauksesta. Jeesus sitä vastoin ei pitänyt tätä erityisen armon osoituksena Jumalalta. Rikkaus oli usein päinvastoin Jumalan valtakuntaan pääsemisen esteenä. 

25.Jeesus käytti kuvaa, joka puhui jostakin täysin mahdottomasta. Kamelille ja neulansilmälle on olemassa eri tulkintoja. Yksi perustuu siihen, että Jerusalemissa oli pieni portti, jota kutsuttiin neulansilmäksi. Kamelien oli kumarruttava maahan mahtuakseen siitä läpi. Toisen tulkinnan mukaan sanan ei pitäisi olla kameli "(kamêlos)" vaan köysi "(kamilos)", kuten jotkin käsikirjoitukset lukevat. Selvintä kuitenkin on ymmärtää se kirjaimellisesti. On kyse neulasta, jota käytetään ompelemiseen (sama kuin Matt 19:24). Luukas (18:25) käyttää neulasta toista sanaa, "belonê", joka on leikkauksien yhteydessä käytettävä neula. Mutta hänhän olikin lääkäri! Jakeen 24 mukaan opetuslapset hämmästyivät. Nyt he "»hämmästyivät yhä enemmän»". He olivat tottuneet siihen, että rikkaat voivat saada miltei mitä tahansa he vain halusivat. 

 

Opetuslasten tuleva palkka -sivu on seuraavana

 

sivun alkuun

 

siirry Palkka -sivulle