38 Valtuudet

Markuksen evankeliumin 11. luku päättyy tärkeään kysymykseen, millä valtuuksilla Jeesus on toiminut ja toimii edelleen.

 

27. Kysymys Jeesuksen vallasta 

 

(Rinnakkaispaikat: Matt. 21:23-27; Luuk. 20:1-8) 

He tulivat taas Jerusalemiin. Jeesuksen kävellessä temppelissä tulivat ylipapit, kirjanoppineet ja vanhimmat hänen luokseen 

28. ja kysyivät: "Millä vallalla sinä tätä kaikkea teet? Ja kuka on antanut sinulle valtuudet tehdä tätä?" 

29. Mutta Jeesus sanoi heille: "Minäkin kysyn teiltä yhtä asiaa. Vastatkaa minulle, niin minä sanon teille, millä vallalla minä tätä teen. 

30. Oliko Johanneksen kaste peräisin taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."  

31. Niin he pohtivat keskenään: "Jos sanomme: 'Taivaasta', hän sanoo: 'Miksi ette sitten uskoneet häntä?' 

32. Vai sanoisimmeko: 'Ihmisistä'?" Mutta he pelkäsivät kansaa, sillä kaikkien mielestä Johannes todellakin oli profeetta. 

33. Niin he vastasivat Jeesukselle: "Emme tiedä." Silloin Jeesus sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä tätä kaikkea teen."

 

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 11:27-30)

 

Jeesukselta kysytään hänen valtansa perusteita 

 

27.Uskonnolliset johtohenkilöt eivät kysyneet saadakseen tietoja. Heidän ainoa tarkoituksensa oli kieltää se valtuuttaja, jota he kysyivät. Tämän tunnustaminen olisi merkinnyt Jeesuksen hyväksymistä Messiaaksi, Jumalan lähettilääksi, ja sitä he eivät tahtoneet. Se, että itse ylimmäiset papit tulivat kirjanoppineiden ja vanhinten kanssa, viittaa Suuren neuvoston lähetystöön. Oli jo päätetty, että Jeesuksen oli kuoltava. Odotettiin vain sopivaa tilaisuutta ottaa hänet hengiltä niin, ettei se herättäisi liian suurta huomiota kansan keskuudessa. Odottaessaan tätä tilaisuutta he seurasivat hänen kintereillään. 

Kysymyksen valtuuksista he esittivät saadakseen hänet tunnustamaan, että hänellä ei ollut oikeutta siihen, mitä hän oli temppelissä tehnyt. 

29.Rabbiinien keskuudessa oli tavallista vastata kysymykseen esittämällä uusi kysymys. Jeesus ei ollut haluton vastaamaan heille. He saisivat tietää, mitä kysyivät, mutta yhdellä ehdolla. 

30.Riippumatta siitä, mitä he vastaisivat Jeesuksen kysymykseen, he paljastaisivat itsensä ja menettäisivät maineensa. Siksi he vastasivat, etteivät tienneet. Täten he olivat myös menettäneet oikeutensa kysyä Jeesukselta hänen valtuuksiaan. Jos nämä uskonnolliset johtajat olisivat tunnustaneet Johannes Kastajan Jumalan lähettilääksi, ja sen kasteen, millä hän kastoi, Jumalan valtuuttamaksi, he olisivat siten joutuneet toiseen pulmalliseen tilanteeseen. Johannes oli nimittäin julistanut, että Jeesus, joka tuli hänen jälkeensä, oli häntä suurempi (Joh 1:15), ja että tämä oli Jumalan Karitsa (Joh 1:29) ja Jumalan Poika (Joh 1:34). Miten he sitten suhtautuisivat tähän Johanneksen julistukseen? Elleivät he tunnustaisi Johanneksen kastetta ja hänen muuta toimintaansa, kansa aiheuttaisi heille monia ikäviä tilanteita. Niinpä Jeesuksen kysymys johti siihen, että he eivät keksineet muuta keinoa kuin vastata: Emme tiedä. 

 

Siirry seuraavalle sivulle ja viinitarhavertaukseen

 

sivun alkuun

 

siirry Viinitarha -sivulle