34 Pyyntö

Ettemme vain ylpistyisi ja ryhtyisi pyytämään sitä, mitä emme voi saada.

 

Markuksen evankeliumin luku 10:

 

35. Jaakobin ja Johanneksen pyyntö 

 

(Rinnakkaispaikka: Matt. 20:20-28) 

Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, tulivat Jeesuksen luo ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tahdomme, että teet meille sen, mitä sinulta pyydämme." 

36. Hän kysyi heiltä: "Mitä tahdotte minun tekevän teille?"  

37. He vastasivat: "Anna meidän istua vierelläsi, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolella, sinun kirkkaudessasi." 

38. Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä pyydätte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, ja tulla kastetuksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"  

39. He vastasivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, teidätkin kastetaan. 

40. Mutta istuminen minun oikealla tai vasemmalla puolellani ei ole minun annettavissani. Se annetaan niille, joille se on valmistettu."  

41. Sen kuultuaan muut kymmenen opetuslasta närkästyivät Jaakobiin ja Johannekseen. 

42. Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: "Te tiedätte, että ne, joiden katsotaan olevan kansojen ruhtinaita, herroina hallitsevat kansoja, ja mahtavat pitävät niitä vallassaan. 

43. Näin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne tahtoo tulla suureksi, se olkoon teidän palvelijanne, 

44. ja joka teidän joukossanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja. 

45. Eihän Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monien edestä."

 

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 10:35-45)

 

Jeesus ojentaa Jaakobia ja Johannesta 

 

35.Sebedeuksen poikien äitikin oli paikalla tässä tilanteessa, Matt 20:20 s. He näyttivät ikään kuin pyytävän Jeesusta kirjoittamaan avoimen shekin. Sitä hän ei tee koskaan, vaikka hän myöhemmin samassa luvussa esittääkin sokealle kerjäläiselle käänteentekevän kysymyksen: »Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?» (j. 51). Vt:ssa on vastaava tilanne. Batseba esitti pyynnön Adonian puolesta pojallensa Salomolle, 1 Kun 2:20. 

36.Jeesus kieltäytyi vastaamasta sokkona. On väärin antaa »sokeita lupauksia». 

37.Pyyntö olla lähellä Jeesusta ei sinänsä ole väärä, mutta siihen sisältyi toivomus, etteivät vain toiset saisi samaa etuoikeutta. Jeesus puhui rististä, he puhuivat kirkkaudesta. Hän puhui kärsimisestä, he puhuivat hallitsemisesta. Hän puhui siitä, mitä hänelle tapahtuisi, he puhuivat siitä, mitä he toivoivat itselleen. "Kirkkaus" ei tarkoita tässä taivasta, vaan heidän kuvittelemaansa maanpäällistä valtakuntaa. Tässä mainitut kaksi paikkaa ovat aina kunniasijoja, ei ainoastaan itämailla. 

38.Jeesus ymmärsi, että heidän puheensa johtui tiedon puutteesta, ja hän kohteli heitä hellävaraisesti. Meidän puutteellinen tietomme käy usein ilmi meidän rukouksistamme. Kirkkauden rukoileminen voi merkitä kärsimyksen pyytämistä. He luulivat pyytävänsä vain kunniaa ja suuruutta, mutta itse asiassa he pyysivät kärsimystä ja vaivaa, sitä, mikä aina väistämättä edeltää kirkkautta. Sen, joka haluaa olla lähimpänä Jeesusta, on varauduttava suurimpaan vastustukseen. Ei pitäisi ainoastaan juoda maljasta, vaan juoda koko malja, jonka Herra tarjoaa. Kuninkaallisissa juhlissa kuningas itse tapasi ojentaa maljan vierailleen. Malja kuvasi elämää ja onnea, mutta myös Jumalan antamaa osaa elämässä (Ps 23:5; 75:9). Saattoivatko he, kirjaimellisesti, kestää kärsimyksiin hukkumisen? 

39.He pyysivät kruunua ja saivat kärsimyksen maljan. Toinen veljeksistä, Jaakob, sai kärsiä marttyyrikuoleman apostoleista ensimmäisenä (Apt 12:2). Toinen kärsi tunnustavana kristittynä (Ilm 1:9). Edellinen sai osakseen varhaisen kuoleman, toinen pitkän elämän ajan jatkuneen ahdistuksen. Veljesten kunniaksi on sanottava, että he eivät vetäytyneet syrjään eivätkä luopuneet uskostaan, kun keskustelu sai tämän käänteen. He olivat valmiit kärsimykseenkin Jeesuksen kanssa - ainakin nyt, kun olivat siitä vielä turvallisen välimatkan päässä. 

40.Voiton seppele annetaan sille, joka voittaa kilpailun, ei sille, joka sitä vain pyytää omakseen. 

41.Toisten opetuslasten ilmaisena harmistuminen oli yhtä paha merkki kuin niiden kahden asenne. Vielä ristin varjossa opetuslapset olivat kateellisia toisilleen. Veljekset toivoivat pääsevänsä etusijoille, eivätkä ne kymmenen muuta suinkaan halunneet jäädä viimeisiksi. 

42.Heillä oli täysin väärä käsitys Jeesuksen valtakunnasta. He alensivat sen mielessään pakanallisen valtakunnan tasolle. Jeesus tähdensi sen tähden näiden erilaisuutta. Juuri heidän riidellessään keskenään ja ollessaan närkästyneitä veljeksiin Jeesus kutsui heidät luokseen. Hänellä oli jotakin tärkeätä sanottavaa heille kaikille. Maailman ihmiset käyttävät kaiken intonsa ja voimansa kohotakseen huipulle, ja kun he kerran sinne pääsevät, he pitävät huolen siitä, että muut saavat tuntea heidän valtansa. 

43.Maailmassa suurin on kuningas, Kristuksen valtakunnassa palvelija. Tämän Jeesus lausuu vääjäämättömänä tosiasiana eikä käskynä. Se, mitä hän sanoo, ei ole tie menestykseen, vaan keino saavuttaa onni palvelemalla sen sijaan että olisi toisten palveltavana. Jeesus itse on paras esimerkki tästä. 

44.Orja "(dçlos)" on alempiarvoinen kuin palvelija "(diakonos)". Orjan on alistuttava täydellisesti. 

45.Tämä oli totta Jeesuksesta koko hänen elämänsä ajan, mutta se ilmeni voimakkaimmin hänen uhratessaan itsensä. Lunnaat "(lytron)" oli se hinta, joka maksettiin vankeudessa olevan vapauttamiseksi. Se on johdettu sanasta lyö, 'päästää irti', 'lunastaa'. Lunnaat saattoi tarkoittaa myös hyvitystä syyllisyyden sovittamiseksi, 2 Moos 21:23-36. Opetuslapsilla ei ollut syytä olla tyytymättömiä siihen, mitä Jeesus esitti heille jakeessa 44, sillä hän eli itse sen mukaisesti. Lausuma liittyy selvästi Jes 53:6:n sanoihin. "Monet" tarkoittaa tässä samaa kuin 'kaikki'. Kaikki ei kuitenkaan aina ole sama kuin monta. Vt:n kollektiivisen kielenkäytön mukaisesti se sisältää enemmän kuin yhteisön kaikki jäsenet yhteensä, periaatteessa, kokonaisuutena kaikki. 

 

Jeesus parantaa sokean Bartimaioksen -sivu on seuraavana

 

sivun alkuun

 

siirry Bartimaios -sivulle