47 Kuolema

Markuksen evankeliumin luku 14 aloittaa evankeliumin keskeisimpien tapahtumien kerronnan.
 
 

Jeesuksen surmaamista suunnitellaan 

 

(Matt. 26:1-5; Luuk. 22:1,2; Joh. 11:45-53) 

 

Kahden päivän päästä oli pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla. Ylipapit ja kirjanoppineet miettivät, miten he juonen avulla ottaisivat Jeesuksen kiinni tappaakseen hänet. 

2. He näet sanoivat: "Ei juhlan aikana, ettei kansassa syntyisi meteliä." 

 

3. Jeesus voidellaan Betaniassa 

 

(Matt. 26:6-13; Joh. 12:1-8) 

 

Kun Jeesus oli Betaniassa aterialla Simon Spitaalisen talossa, sinne tuli nainen mukanaan alabasteripullo täynnä aitoa, kallista nardusöljyä. Hän rikkoi alabasteripullon ja vuodatti öljyn Jeesuksen päähän. 

4. Jotkut paheksuivat tätä ja sanoivat toisilleen: "Miksi tämä haaskaus? 

5. Olisihan tämän öljyn voinut myydä yli kolmellasadalla denaarilla ja antaa rahat köyhille." Ja he moittivat häntä. 

6. Mutta Jeesus sanoi: "Antakaa hänen olla. Miksi pahoitatte hänen mielensä? Hän teki minulle hyvän teon. 

7. Köyhät teillä on aina keskuudessanne, ja te voitte tehdä heille hyvää milloin tahdotte, mutta minua teillä ei aina ole. 

8. Hän teki minkä voi. Hän voiteli edeltäkäsin minun ruumiini hautaamista varten. 

9. Totisesti minä sanon teille: kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumia julistetaan, tullaan myös se, mitä hän teki, mainitsemaan hänen muistokseen."  

 

10. Juudas ryhtyy kavaltajaksi 

 

(Matt. 26:14-16; Luuk. 22:3-6) 

Juudas Iskariot, yksi niistä kahdestatoista, meni ylipappien luo kavaltaakseen Jeesuksen heille. 

11. Kun he sen kuulivat, he ilahtuivat ja lupasivat antaa hänelle rahaa. Niin hän etsi sopivaa tilaisuutta voidakseen kavaltaa Jeesuksen.

 

12. Pääsiäisateria 

 

(Matt. 26:17-25; Luuk. 22:7-14; Joh. 13:21-30) 

Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin pääsiäislammas oli tapana teurastaa, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?" 

13. Niin hän lähetti kaksi opetuslastaan ja sanoi heille: "Menkää kaupunkiin. Teitä vastaan tulee mies kantaen vesiruukkua. Seuratkaa häntä, 

14. ja minne hän meneekin, sanokaa sen talon isännälle: 'Opettaja kysyy: Missä on minua varten vierashuone, jossa voin syödä pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa?' 

15. Hän näyttää teille yläkerrasta suuren, valmiiksi varustetun huoneen. Valmistakaa sinne meille ateria."  

16. Opetuslapset lähtivät matkaan. Kun he tulivat kaupunkiin, he havaitsivat kaiken olevan niin kuin Jeesus oli heille sanonut, ja he valmistivat pääsiäisaterian. 

17. Illan tultua Jeesus saapui niiden kahdentoista kanssa. 

18. Heidän ollessaan aterialla Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut - hän syö minun kanssani."  

19. Opetuslapset tulivat murheellisiksi ja kysyivät häneltä toinen toisensa jälkeen: "En kai minä?" 

20. Hän sanoi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, se, joka kastaa leipäpalansa vatiin minun kanssani. 

21. Ihmisen Poika tosin menee pois, niin kuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, ettei hän olisi syntynytkään."  

 

22. Ehtoollisen asettaminen 

 

(Matt. 26:26-30; Luuk. 22:15-20; 1. Kor. 11:23-25) 

Heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini."  
23. Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille, ja he kaikki joivat siitä. 
24. Hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton (21) veri, joka vuodatetaan monien edestä. 
25. Totisesti minä sanon teille: minä en enää juo viinipuun antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."  

 

26. Jeesus ennustaa Pietarin lankeemuksen 

 

(Matt. 26:31-35; Luuk. 22:31-34; Joh. 13:36-38) 

Laulettuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.

27. Jeesus sanoi heille: "Te kaikki loukkaannutte minuun, sillä on kirjoitettu: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat joutuvat hajalle.' 

28. Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan."  

29. Niin Pietari sanoi hänelle: "Vaikka kaikki loukkaantuisivat sinuun, en kuitenkaan minä." 

30. Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennen kuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti kiellät minut."  

31. Mutta Pietari vakuutti vielä lujemmin: "Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, minä en ikinä kiellä sinua." Samoin sanoivat kaikki muutkin.

 

 

Novum selittää, miksi Jeesuksen oli kärsittävä juuri pääsiäisenä.

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 14:1-31)

 

1.Alun perin pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla olivat kaksi eri juhlaa, mutta ne yhdistettiin. Viikon kestävä happamattoman leivän juhla alkoi samana päivänä kuin pääsiäinen, jolloin pääsiäislammas teurastettiin juhlallisten uskonnollisten menojen mukaan 14. päivänä niisan-kuuta (2 Moos 12:6-11 ja 15-20). Uskonnollisten johtajien suunnitelma Jeesuksen surmaamiseksi ei ollut äsken syntynyt (3:6; 12:7 ym.). 

2.Juutalaisten juhlilla Jerusalemissa oli suunnattoman paljon kansaa. Josefuksen mukaan Palestiinan kuvernööri Cestius ilmoitti keisari Nerolle vuonna 65 jKr. teurastetun 256.600 lammasta. Jos lasketaan yksi lammas taloutta kohti, saadaan juhlijoiden määräksi todella huomattava luku. Uskonnollisten johtajien sanat osoittavat Jeesuksen olleen kansan suosiossa. Juhlan aikana oli aina olemassa levottomuuksien vaara, ja nyt mahdollisesti suurempi kuin koskaan ennen. Kansalla tarkoitetaan tässä ennen kaikkea niitä suuria ihmisjoukkoja, jotka tulivat Jerusalemiin juhlan vuoksi. Heitä tuli kaikkialta maasta. Erityisesti Galileassa Jeesus oli suosittu, ja galilealaiset olivat tunnettuja levottomuuksien aiheuttajia. Ne, joiden suurin halu oli saada osakseen ihmisten kiitosta, pelkäsivät ihmisten tyytymättömyyttä enemmän kuin mitään muuta. Neuvosto ei halunnut, että Jeesus pidätettäisiin juhlan aikana, mutta Jumala oli päättänyt niin, ja tapahtui niin kuin Jumala tahtoi. 

 

Maria voitelee Jeesuksen 

 

3.Simon ei voinut enää olla pitalinen. Siinä tapauksessa hän ei olisi voinut kutsua vieraita aterialle. On hyvin mahdollista, että hän oli yksi niistä, jotka Jeesus oli parantanut. Hän oli varmasti tunnettu ensimmäisessä kristittyjen seurakunnassa. Häntä ei ole mainittu muissa yhteyksissä. Voiteleminen tapahtui lauantai-iltana (Joh 12:1 s) ja Markus on sijoittanut tapauksen tähän mahdollisesti korostaakseen sen ja Juudaksen kavaltamisen vastakohtaisuutta. Nainen, joka voiteli Jeesuksen, oli Maria (Joh 12:3). Näyttää siltä, kuin hän olisi tuona hetkenä ollut ainoa, joka ymmärsi, mitä oli tapahtuva. Pulloissa oli usein pitkä, ohut kaula, joka oli helppo rikkoa. Nardus oli hyvästä tuoksustaan tunnettu intialainen kasvi. Öljymäki oli aivan lähellä, mutta tavallinen oliiviöljy ei kelvannut Marialle. Vain paras oli kyllin hyvää Jeesukselle. 

4.Varsinkaan Juudas (Joh 12:4) ei pitänyt tästä. Kun Maria särki alabasteripullonsa, hän avasi arvostelun »myrkkypullon». Toiset opetuslapset olivat samaa mieltä hänen kanssaan (Matt 26:8). 

5.Kolmesataa denaria vastasi päivätyöläisen vuoden palkkaa. Lahja oli siis erittäin kallisarvoinen. Pääsiäisenä oli erityisen soveliasta antaa almuja (Joh 13:29). Nardus oli hyväntuoksuinen öljy, jota puristettiin Nardostachys Jatamansi -nimisen kasvin juurakosta. Kasvia kasvoi Himalajan alueella Pohjois-Intiassa. Tässä tilaisuudessa rikottiin voideastia, ei ainoastaan sinetti. Pullo oli pyhitetty, eikä sitä saanut enää myöhemmin käyttää mihinkään muuhun, maalliseen tarkoitukseen. 

6.Marian teko ei ollut vain moitteeton, se oli ehdottoman hyvä. "Hyvää" kuvataan kreikassa kahdella sanalla. Toinen, "agathos", kuvaa moraalisessa mielessä hyvää, kun taas toinen, "kalos", tarkoittaa kaunista, viehättävää, puoleensavetävää. Tässä on käytetty jälkimmäistä sanaa. Marian teko ei ollut tavanomainen. Aitoon rakkauteen sisältyy myös tuhlailua. Rakkaus ei laskelmoi, ei milloinkaan mieti, miten vähään se voisi tyytyä ilmaistessaan itseään. Maria teki esimerkillisen »kauniin» teon. Marian ei tarvinnut puolustautua, ja jos hän olisi sen tehnyt, se tuskin olisi auttanut. Jeesus ei ollut huomaavinaankaan, että sanat sisälsivät myös kätketyn hyökkäyksen häntä itseään vastaan, kun hän suostui ottamaan tuhlailevan lahjan. Hän vain puolusti Mariaa. 

7.Jeesus viittaa tässä 5 Moos 15:11:een. Köyhiä voidaan auttaa aina, mutta nyt ei ollut enää paljon aikaa käytettävissä, kun oli kysymyksessä kunnioituksen osoittaminen Jeesukselle. Sana "aina" osoittaa, että hyväntekeväisyydelle ei koskaan aseteta rajoja tai esteitä. Köyhät olisivat heidän läheisyydessään, heidän luonaan. Jos heillä vain oli siihen halua, he voivat auttaa köyhiä milloin tahansa. 

8.Tietämättään Maria oli osoittanut hänelle hänen vielä eläessään sitä kunniaa, mitä osoitettiin vainajalle. Monet pohtivat enemmän sitä, miten he pystyisivät tekemään sellaista, mitä eivät voi. Maria teki, minkä voi. Maria näki ainoan tilaisuutensa tulleen, jolloin hän voi tehdä palveluksen Jeesukselle, ja hän käytti sen hyväkseen. Hän tiesi, että Jeesuksen kuoltua hän ei voisi tehdä hänelle mitään. Sen oli tapahduttava nyt. 

9.Jeesus näki pidemmälle kuin maallisen vaelluksensa loppuun (j. 8). Hän näki evankeliumin julistuksen kaikkialla maailmassa. Se, mitä teemme itsemme hyväksi, unohtuu. Se, mitä teemme Kristukselle, on kuolematonta. Kukaan muu ei saanut tällaista lupausta Jeesukselta. 

 

Juudas tarjoutuu kavaltamaan Jeesuksen 

 

10.Juudas teki ilmeisesti tämän jo samana iltana, kun ihmiset hajaantuivat kukin taholleen. Hän meni ylipappien luo, koska hän tiesi, että täällä Jerusalemissa he olivat kaikkein vaikutusvaltaisimpia vihamiehiä. Kavaltaminen tarkoitti Jeesuksen antamista alttiiksi heille. Aloitetta eivät tehneet uskonnolliset johtajat, vaan Jeesuksen oma opetuslapsi. 

11.Rahan himo oli Juudaksen suuri synti ja pahe. Ylipapit ilahtuivat suuresti Juudaksen tullessa - se oli saatanallista vahingoniloa. Nyt heidän ei tarvinnut enää odottaa kauempaa. He eivät olisi uskaltaneet itse tehdä sellaista aloitetta, mutta kun yksi Jeesuksen omista opetuslapsista sen teki, asia muuttui toiseksi. Matt 26:15:n mukaan he punnitsivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa. Koska Juudas oli itse asettunut heidän käyttöönsä ja tehnyt tarjouksensa, hänen oli pakko tyytyä siihen, mitä he olivat halukkaita hänelle maksamaan. 

 

Viimeinen pääsiäisateria 

 

12.Opetuslapset kuuluivat Mestarin käskyvaltaan ja kysyivät, minne he valmistaisivat hänelle aterian. Lammas teurastettiin klo 18 14. päivänä niisan-kuuta, tai haluttaessa 15. päivän aamunkoitteessa. Tällä toimenpiteellä aloitettiin juhla. Lammas oli teurastettava temppelissä ja se oli syötävä samana päivänä. Jeesus määräsi pääsiäisaterian viettämisen paikan, kun taas opetuslasten vastuulla oli aterian valmistus. Viimeksi mainittu tarkoitti lampaan valmistamista. He hankkisivat huoneen tien varrelta ja pitäisivät huolta siitä, että siellä oli happamattomia leipiä, vettä, katkeria yrttejä ja survottuja, etikkaan upotettuja hedelmiä. 

13.Luukas (22:8) kertoo, että nämä kaksi olivat Pietari ja Johannes. Oli hyvin harvinaista nähdä miehen kantavan vesiruukkua, joten hänet olisi helppo tuntea. Ehkä hän oli orja. Tässä tarkoitettu kaupunki on Jerusalem. Jeesus oleskeli tätä ennen pääkaupungin ulkopuolella, todennäköisesti Betaniassa. 

14.Jerusalemissa ei vuokrattu yöpymispaikkoja pääsiäisen aikaan, mutta jokaisella oli oikeus nauttia ateriansa jonkun luona. Isäntä ei ollut mukana juhlan vietossa, mutta hän teki valmistelut, jotta ateria voitiin nauttia. Hän on muutoin tuntematon, mutta lienee ollut joku Jeesuksen ystävistä. 

15.Mies antoi epäilemättä Jeesukselle parasta, mitä hänellä oli, kuten kerrotaan Mariasta aikaisemmin samassa luvussa. Ystäviensä joukossa Jeesuksella oli salainen vihollinen, mutta samalla vihamiestensä kaupungissa hänellä oli salainen ystävä. Nyt tulisivat molemmat valoon. Jeesuksen kuolema paljasti monien sydämen tilan. Suuri huone toisessa kerroksessa oli ehkä kattokamari, joka oli rakennettu tasaiselle katolle. Kyseessä oli suuri huone, joten siihen mahtui paljon ihmisiä. Jeesukselle ja hänen ystävilleen se oli ihanteellinen paikka. 

16.Lampaan lisäksi piti valmistaa happamaton leipä, useita maljallisia vedellä sekoitettua viiniä, kastike ja katkerat yrtit. Talosta oli poistettava hapatus, mutta siitä isäntä oli kyllä huolehtinut (j. 15). 

17.Päivät laskettiin auringonlaskusta auringonlaskuun. Uusi vuorokausi alkoi siis noin klo 18. Auringonlaskun jälkeen alkoi 15. päivä niisan-kuuta. Pääsiäisateria, joka sai alkunsa yöllisistä tapahtumista (2 Moos 12:8-14), nautittiin aina illalla, mutta se piti lopettaa puoleen yöhön mennessä. 

18.Jeesuksen sanat eivät tässä itse asiassa erota joukosta petturia, mutta paljastavat petollisuuden itse teossa. Kavaltaja oli yksi niistä kahdestatoista (Ps 41:10). Joh 13:23-26:ssa on tarkempi kuvaus tapahtuneesta. Pääsiäislammas nautittiin ensin kiireesti, oletettavasti seisten (2 Moos 12:11). Sitten asetuttiin pöydän ääreen makuulle, mikä kuvasti myös sitä vapautta ja lepoa, mikä lupausten maassa vallitsi. 

19."»En kaiketi minä?»" Juudaskin käytti tätä kielteistä muotoa, Matt 26:25. Kukaan opetuslapsista ei epäillyt Jeesuksen sanoja. He eivät kysyneet kohteliaisuudesta, vaan koska he olivat murheissaan, että sellaista tapahtuisi. Kukaan heistä ei epäillyt kavaltajaa. Kukaan ei kysynyt: Onko se hän? 

20.Jeesus toistaa aikaisemmin sanomansa. Hän ei vastannut huolestuneisiin ja pelokkaisiin kysymyksiin, vaan kuvasi sen sijaan kavallusta. 

21.Jeesus ei ollut sokean kohtalon oikkujen armoilla. Jumala oli kaiken suunnitellut, ja tapahtuisi niin kuin Jeesus oli sanonut. Hän eli aina sopusoinnussa sen kanssa, mitä »kirjoitettu on». 

22.Säädetty juhlaan liittyvä teksti kuului: »Tämä on se koettelemuksen leipä, jonka isämme söivät Egyptin maassa. Tulkoon jokainen nälkäinen ja syököön siitä. Tulkoon jokainen, joka sitä tarvitsee, ja syököön pääsiäisaterian.» Siunaus kuului näin: »Ylistetty ole sinä, Herra, maailman hallitsija, joka annat leivän kasvaa maasta.» Ne, jotka tämän kuulivat, vastasivat: »Amen». Leipänä oli ohuita, happamattomia pääsiäisateriaan kuuluvia kakkuja; Luukas (22:19) ja Paavali (1 Kor 11:24) sanovat myös Jeesuksen kiittäneen Jumalaa. 

23.Pääaterian jälkeen perheenisäntä nousi ja kehotti läsnäolevia »lausumaan ylistyksen Jumalalle, hänelle, jolle kuuluu se, mitä olemme syöneet». Toiset vastasivat: »Ylistetty olkoon Jumala ruoasta, jonka olemme syöneet.» Hän kohotti sitten oikean kätensä ja otti maljan, jossa oli punaviiniä veteen sekoitettuna, lausuessaan kiitosrukouksen. Mishnassa säädettiin pääsiäisjuhlaan neljä maljallista viiniä. Jos Jeesus noudatti myöhempää säädöstä, niin tämä oli oletettavasti kolmas malja, joka tunnettiin »siunauksen maljana». Tämä päätti aterian. Sekä Luuk 22:20 että 1 Kor 11:25 kertovat tämän tapahtuneen »aterian jälkeen». 

24.Viittaus punaviiniin ja sana »vuodatetaan» puhuvat väkivaltaisesta kuolemasta. Mutta Jeesuksen veri antaa opetuslapsille turvallisuuden, varmuuden siitä, että he ovat osallisia uudesta jumalallisesta järjestyksestä, jonka perustana on hänen kuolemansa. Luukas korostaa (22:20), että se tapahtuu »teidän edestänne». "Edestä (peri" tai "hyper)", vuoksi, puolesta, viittaa sijaiskuolemaan. Sana "monen" vastaa tässä Vt:n tavoin sanaa "kaikki" ja tarkoittaa kaikkia niitä ihmisiä, jotka tulevat pelastumaan. 

25.Sana "uutena (kainos)" ei ole sama »uusi» kuin 2:22:ssa, jossa hän puhuu uusiin nahkaleileihin pantavasta nuoresta viinistä. Siinä puhuttiin juuri valmistetusta, tuoreesta viinistä. Tässä huusi» ilmaisee täysin uutta olotilaa. Nämä Jeesuksen sanat korostavat myös sitä, että tämä oli jäähyväisateria. Sana "totisesti" korostaa sitä arvovaltaa, jolla tämä vakuutus annetaan. 

26.Kiitosvirsi oli niin kutsuttu »suuri hallel» - Psalmit 113-118. Psalmin laulaminen ilmaisi sitä rohkeutta ja rauhallisuutta, joka Jeesuksella oli. Juutalaiset jäivät yleensä pöytään useiksi tunneiksi aterian jälkeen. Silloin he keskustelivat Jumalan pelastusteoista. 

27.Jeesus lainaa Sakarjaa, 13:7. Hän tiesi edessä olevan ja oli valmistautunut kaikkeen. Jeesukseen loukkaantuminen on vastakohta sille, että uskoo häneen ja iloitsee hänessä. Jeesuksen alituiset varoitukset pois lankeamisesta (Matt 24:10; Mark 4:17) muuttuvat nyt opetuslapsille kohdistetuksi varoitukseksi. Poikkeuksetta kaikki loukkaantuisivat, jo samana yönä, Matt 26:31. Se ei tarkoita sitä, että opetuslapset olisivat henkilökohtaisesti loukkaantuneet Jeesukseen, vaan että he joutuisivat täysin pois suunniltaan tämän yön tapahtumien vuoksi. Heidän uskonsa häneen Messiaana tulisi horjumaan, ja heidän uskollisuutensa joutuisi kovalle koetukselle. 

28.Kuten Sak 13 päättyy armon lupaukseen Israelin koetellulle jäännökselle, tässä on ennustus ylösnousemuksesta ja uudelleen yhteen liittymisestä. Jeesus sanoo, että hän johdattaa heitä kuin paimen. Sanat ovat voimakkaasti vastakkaiset hänen kuolemaansa koskeville synkille ennustuksille. Jumala herättää Pojan kuolleista. Jumala, joka lyö paimenta, tulee myös nostamaan hänet ylös. 

29.Nämä sanat olivat rohkeat ja epäilemättä vilpittömät, mutta vaarallista oli se, että hän luuli olevansa poikkeustapaus. Niin luuleva on vaarallisella tiellä (1 Kor 10:12). Kenties hän koki Jeesuksen ennustuksen (j. 27) loukkaukseksi. Pietari ei vastustanut ennustusta, mutta väitti, että Jeesuksen sanomasta on olemassa poikkeus, ja että se poikkeus oli hän. Sanat "»vaikka kaikki»" sisältävät yleisen toteamuksen, mutta "»en kuitenkaan»" tuo esiin korostuksen, että muiden ja hänen välillään on ero. 

30.Pietari erosi muista siinä, että hän väitti olevansa uskollinen. Jeesus sen sijaan sanoi hänen olevan ainoa, joka kieltäisi hänet. Pietarin kerskuminen muodostui enteeksi vielä suuremmasta lankeemuksesta. Tämän kauhean teon ajankohta ilmoitetaan täsmällisesti. "Tänään" kuvaa auringon laskiessa alkanutta vuorokautta. "Tänä yönä" rajoittuu vuorokauden pimeään aikaan. "Ennen kuin kukko laulaa" sanoo asian vielä tarkemmin. 

31.Pietari käytti hyvin voimakasta kieltoilmaisua "(ç mê)", jossa on kaksinkertainen kielteinen korostus. Hänellä oli lujat periaatteet, mutta hän ei pystynyt elämään niiden mukaisesti. 

 

Jeesus Getsemanessa on seuraavalla sivulla

 

sivun alkuun

 

siirry Getsemane -sivulle