41 Ylösnousemus

Tämä on kaikkien tiedettävä!

 

Markuksen evankeliumin luku 12:

 

18. Kysymys ylösnousemuksesta 

 

(Matt. 22:23-33; Luuk. 20:27-40) 

Jeesuksen luo tuli saddukeuksia, jotka sanovat, ettei ylösnousemusta ole. He esittivät hänelle kysymyksen: 

19. "Opettaja, Mooses on säätänyt meille: 'Jos mieheltä kuolee veli, joka jättää jälkeensä vaimon mutta ei lasta, niin mies ottakoon hänen vaimonsa ja hankkikoon jälkeläisen veljelleen.' 

20. Oli seitsemän veljestä. Ensimmäinen otti vaimon mutta kuoli jättämättä jälkeläistä. 

21. Silloin toinen otti hänet, mutta hänkin kuoli jättämättä jälkeläistä. Samoin myös kolmas. 

22. Kaikki seitsemän ottivat hänet vaimokseen, eikä yksikään heistä jättänyt jälkeläistä. Viimeisenä kaikista kuoli myös vaimo. 

23. Kuka heistä siis saa hänet vaimokseen, kun he nousevat ylösnousemuksessa? Onhan hän ollut kaikkien seitsemän vaimona." 

24. Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne Kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa? 

25. Kun ihmiset nousevat kuolleista, he eivät ota vaimoa eivätkä mene vaimoksi vaan ovat kuin enkelit taivaissa. 

26. Mutta mitä tulee kuolleiden ylösnousemiseen, ettekö ole lukeneet Mooseksen kirjasta kertomusta orjantappurapensaasta, kuinka Jumala puhui Moosekselle sanoen: 'Minä olen Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? 

27. Ei hän ole kuolleiden Jumala vaan elävien. Te olette suuresti eksyksissä."

 

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 12:18-27)

 

Kysymys ylösnousemuksesta 

 

18.Tämän ainoan kerran saddukeukset esiintyvät Markuksen evankeliumissa, ja se tapahtuu hyvin tyypillisellä tavalla. Koko Ut:ssa heidät mainitaan 14 kertaa, fariseukset sen sijaan yli 100 kertaa. Saddukeuksien käsityksen mukaan ei kuoleman jälkeen ollut minkäänlaista elämää. Saddukeukset muodostivat papillisen hierarkian. Puolue ei ollut yhtä suuri kuin fariseusten, eikä kansan suosio ollut läheskään niin suuri. Saddukeukset olivat sen ajan järkeisoppineita, vaikka heillä oli vanhoilliset käsitykset eräistä asioista. He esimerkiksi perustivat näkemyksensä viiden Mooseksen kirjan pohjalle, eivätkä hyväksyneet suullista perimätietoa, jota fariseukset pitivät sitovana. Tästä syystä on hyvinkin mahdollista, että fariseukset olivat vetäytyneet taaemmas joksikin aikaa, koska Jeesus oli niin perusteellisesti antanut heidän kuulla kunniansa. 

19.Kysymyksen taustalla on niin sanottu leviraatti- eli lankoavioliitto (latinan sanasta "levir", lanko). Ks. 5 Moos 25:5. 

20.Tässä esitetään kovin poikkeuksellinen tilanne. Kertomus vaikuttaa tekaistulta, ja on kyseenalaista, onko tällaista tapahtunut. 

21.Lapsettomuus mainitaan nimenomaan, koska jos nainen olisi saanut lapsen avioliitossa jonkun veljeksen kanssa, olisi ollut selvää, kenelle nainen kuului. Samalla hetkellä kun yksi heistä tuli isäksi, lakkasi muiden veljesten velvollisuus lankoavioliittoon. 

22.Kertomus esitettiin Jeesuksen nolaamiseksi. Se oli saddukeusten tarkoitus, kun he tekivät kysymyksensä. He kielsivät ylösnousemuksen, jota he tosin tässä lausumassaan pitävät itsestään selvänä, mutta itse asiassa tahtovat esityksellään »paljastaa», miten järjenvastainen ylösnousemus on. 

24.Jeesuksen tässä mainitsema kahdenlainen tietämättömyys on kaiken eksytyksen äiti. Oikea kirjoitusten tunteminen on kaiken ilmoitetun tiedon lähde ja yhdessä Jumalan voiman kanssa se on paras apu tiellä pysymiseksi. Saddukeusten kysymys oli ongelma vain heille, ja he olivat vaiti siitä, että he olivat jo etukäteen hylänneet opin, josta he nyt niin rohkeasti puhuivat. Jeesus vastaa kärsivällisesti ja suvaitsevasti, vaikka hän ojentaa heitä mainituista kahdesta seikasta. He eivät tunne Jumalan ilmoitusta kirjoituksissa, vaikka väittävätkin uskovansa niihin vetoamalla Moosekseen, eivätkä he voi hyväksyä Jumalan tässä elämässä ilmenevää ja kerran ylösnousemuksessa vaikuttavaa voimaa. Vain eksyttäjät voivat keksiä, että tällainen tilanne voisi syntyä ylösnousemuksessa. 

25.Ihmisistä ei tule enkeleitä, mutta he ovat "niinkuin enkelit", jotka eivät jatka sukua. Tässä Jeesus siirtyy toiseen aihepiiriin, jossa saddukeukset myös poikkesivat yleisestä juutalaisesta käsityksestä. He eivät uskoneet enkeleihin, Apt 23:8. Nainen ei tule kuulumaan yhdellekään aviomiehelleen ylösnousemuksessa. Maallisia siteitä ei siellä enää ole. Kukaan ei nouse kuolleista aviomiehenä, vaimona, vanhempana tai lapsena. 

26.Kuolema ei ole lopullinen elämän päätös. Niiden, jotka yrittivät perustaa väitteensä kirjoituksiin (5 Moos 25:5-6), olisi pitänyt itse tuntea kirjoitukset, ei vain yhtä erillistä kohtaa, jonka he sitä paitsi tulkitsivat väärin, vaan kaikki kirjoitukset. Jeesus lainaa kohtaa 2 Moos 3:6:sta ei vain siksi, että se on tähän kysymykseen kaikkein selvin selitys, vaan koska se on Mooseksen kirjoista, joita saddukeukset arvostivat suuresti. Hän kohtasi heidät siis sillä alueella, jolla he luulivat olevansa vahvoja. 2. Mooseksen kirjan kohta ilmaisee, että hän, joka oli Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala heidän eläessään, ei tahtonut hylätä heitä kuolemaan. Hänelle he elivät yhä tämän jälkeenkin. 

27.Kuolema ei ole olotila, vaan eräs kehitysvaihe. Me puhumme kuolleista, mutta heitä ei oikeastaan ole - on vain ihmisiä, jotka ovat kuolleet. 

 

Seuraavalla sivulla käsitellään tärkeintä käskyä

 

sivun alkuun

 

siirry Tärkein -sivulle