45 Ahdistus

Markuksen evankeliumin luku 13. jatkuu suuren ahdistuksen kuvauksilla. 

Kuvaus sopii kaikkiin aikakausiin. 

Se sopi jo Jerusalemin temppelin tuhoutumisen päiviin ja se tulee sopimaan meidän aikakauteen!

 

14. Suuri ahdistus 

 

(Rinnakkaispaikat: Matt. 24:15-28; Luuk. 21:20-24) 

"Kun te näette hävityksen kauhistuksen (19 = Bys.: "kauhistuksen, josta profeetta Daniel on puhunut".) seisovan siinä, missä sen ei pitäisi olla" - lukija huomatkoon tämän - "silloin Juudeassa olevat paetkoot vuorille. 

15. Joka on katolla, älköön astuko alas älköönkä menkö noutamaan mitään talostaan, 

16. ja joka on pellolla, älköön palatko noutamaan viittaansa. 

17. Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! 

18. Rukoilkaa, ettei tämä tapahtuisi talvella, 

19. sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut siitä lähtien, kun Jumala loi luomakunnan, tähän päivään asti, eikä tule olemaan. 

20. Ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, yksikään ihminen ei pelastuisi. Mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät. 

21. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus' tai 'Katso, tuolla', älkää uskoko, 

22. sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee. He tekevät tunnustekoja ja ihmeitä eksyttääkseen, jos mahdollista, valitutkin. 

23. Olkaa siis varuillanne! Minä olen ennalta ilmoittanut teille kaiken."  

 

Selityksessä saadaan lukea, kuinka v. 70 toteutuneessa temppelin hävityksessä on paettu vihollista. Meitä odottaa samanlaisten tapahtumien toistuminen kun Jeesuksen paluu lähestyy! 

 

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 13:14-21)

 

14.Katso Matt 24:15, vrt. Dan 9:27; 11:31 ja 12:11. 

Nyt Jeesus ilmoitti merkin liikkeelle lähtemiseksi. Hän tarkoittaa tässä aivan erityisesti Jerusalemin hävitykseen liittyviä tapahtumia. Historia tietää kertoa, että roomalaisten piirityksen aikana Jerusalemissa olleet kristityt, jotka vain pystyivät, pakenivat kaupungista Pereassa olevaan Pellaan. Tämä kaupunki oli Dekapolin alueella, Gerasan ja Hippoksen välissä. Jerusalemista Pellaan oli noin 160 kilometrin matka. Sanat »joka tämän lukee, se tarkatkoon» ovat evankelistan liittämä lause. 

15.Kaikki menettelyohjeet korostavat, että on pidettävä kiirettä. Aikaa ei ole varusteluihin. Joka hetki on oltava valmiina. 

16."Vaippaa (himation", lat. "pallium") ei yleensä pidetty pellolla työskenneltäessä. 

17.Huudahdussana "voi" ilmaisee tässä sääliä ja myötätuntoa: voi niitä raukkoja! 

18.Kaikki on Jumalan kädessä. Hän voi nopeuttaa tai pitkittää asioita. Kun kehotettiin rukoilemaan näin, se merkitsi myös lupausta. Talvi merkitsi sadetta, kylmyyttä ja myrskyä, silloin tällöin jopa lunta Jerusalemin korkeudella. Kaiken tämän vuoksi pako-olosuhteet olisivat paljon hankalammat kuin kesäaikana. Kun pako tuli ajankohtaiseksi, he lähtivät kaupungista lokakuussa, joka oli varsin sopiva aika matkustamiseen. Matteus mainitsee myös sapatin, 24:20. Juutalaisilla ei ollut lupa matkustaa pitkälle sapattina. 

19.Tämä suuri "ahdistus" tulee olemaan aivan erityistä hädän aikaa, joka kuuluu lopun tapahtumiin. Silloin raskaat seuraukset kohtaavat pelastuskutsun hylännyttä ihmiskuntaa. 

20.Ahdistuksen ajat lyhennetään, ja se johtuu valituista. Juuri tuskan ollessa pahimmillaan Jumala armahtaa. Herra on kaikkivaltias. Hän voi muuttaa ja kääntää aikoja. Armossaan hän myös rajoittaa niitä pahoja päiviä, joita hänen valittunsa joutuvat kestämään. 

21.Jeesus piti välttämättömänä toistaa ennustuksen vääristä kristuksista. Heitä tulee olemaan lukuisia, ja heidän jalanjäljissään, kenties heidän edelläkävijöinään, esiintyy vääriä profeettoja. Sana "katso" jakeessa 21 korostaa sitä mielten kiihottamista, joka säestää näitä »ilmestyksiä» suurten kiusausten ja koetusten aikana. Sellaisissa olosuhteissa herkkäuskoisuuskin saa hedelmällisen maaperän. Jerusalemin piirityksen aikana tuli esiin useita messiaita, jotka väittivät, että heidät oli lähetetty vapauttamaan kansaa. Jeesus antaa tämän kehotuksen näin painokkaasti, sillä eksytys on oleva suuri ja nämä väärät profeetat ovat vaarallisia. 

 

Se, mikä koski Jerusalemin piiritystä, koskee kristinuskon kaikkia vaiheita, ja erityisen ajankohtaista se tulee olemaan välittömästi Jeesuksen tulemuksen edellä. 

 

Ihmisen Pojan tuleminen on seuraavalla sivulla

 

sivun alkuun

 

siirry Tuleminen -sivulle